Authors
1 Ph.D. Candidate, Dept. of Water Eng., Kermanshah Branch, Islamic Azad Univ., Kermanshah, Iran.
2 Assoc. Prof., Dept. of Water Eng., Kermanshah Branch, Islamic Azad Univ., Kermanshah, Iran.
Abstract
Keywords
مقدمه
به طور کلی دریچه جانبی به شکل یک شکاف بر روی دیواره کانالهای اصلی برای هدایت و کنترل آبهای زائد در داخل شبکههای زهکشی و کانالهای آبیاری نصب میشوند. برای افزایش راندمان یک دریچه جانبی، شناسایی پارامترهای تاثیرگذار بر روی مقدار آبگذری از اهمیت بسزایی برخوردار است. لازم به ذکر است که ضریب دبی مهمترین پارامتر برای طراحی بهینه یک دریچه جانبی است. این ضریب دبی تابع پارامترهای هیدرولیکی و هندسی مختلفی است که تعیین میزان اهمیت هر کدام از این پارامترها نقش بسیار کلیدی در طراحی بهینه این نوع از سازههای انحراف جریان ایفا خواهد کرد. به دلیل اهمیت بالای دریچه جانبی مطالعات بسیاری بر روی هیدرولیک جریان عبوری از داخل دریچه جانبی و ضریب دبی آنها انجام گرفته است. در سالهای اخیر، استفاده از مدلهای هوش مصنوعی و تکنیکهای محاسبات نرم مختلف به دلیل توانایی بالا در مدلسازی پدیدههای پیچیده و غیرخطی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. این مدلها سرعت بالایی در شبیهسازی پدیدههای مختلف دارند و از انعطافپذیری مناسبی نیز برخوردار هستند. بهدلیل این مزایا، مطالعات مختلفی برای شبیهسازی ضریب دبی سرریزهای جانبی، روزنههای جانبی و دریچه جانبی توسط مدلهای هوش مصنوعی ارائه شده است. بهعنوان مثال، ابتهاج و همکاران (2015) با استفاده از مدل تکاملی GEP ضریب دبی سرریزهای قرار گرفته بر روی مجاری مستطیلی را شبیهسازی نمودند. آنها با تجزیه و تحلیل نتایج شبیهسازیها یک رابطه برای تخمین ضریب دبی ارائه کردند. علاوه بر این، ابتهاج و همکاران (2015)
ضریب دبی روزنههای جانبی مستطیلی را توسط مدل GMDH پیشبینی کردند. آنها با اجرای یک تحلیل حساسیت مدل برتر و پارامتر تأثیرگذار بر روی ضریب دبی را معرفی کردند. خوشبین و همکاران (2016) یک مدل هیبریدی را برای محاسبه ضریب دبی سرریزهای جانبی مستطیلی توسعه دادند. آنها مدلهای انفیس، الگوریتم ژنتیک (GA) و تجزیه بردار منفرد (SVM) را برای شبیهسازی ضریب دبی ترکیب نمودند. عظیمی و همکاران (b2017) ضریب دبی روزنههای جانبی مستطیلی توسط یک مدل دینامیک سیالات محاسباتی و یک مدل هیبریدی هوش مصنوعی تخمین زدند. ایشان نشان دادند که مدل هوش مصنوعی دقت بیشتری برای مدلسازی ضریب دبی داشت. اخباری و همکاران (2017) با استفاده از یک مدل شبکه عصبی مصنوعی و مدل M5 ضریب دبی سرریزهای مثلثی را شبیهسازی کردند. آنها روابطی را برای تخمین ضریب دبی پیشنهاد دادند. همچنین عظیمی و همکاران (2019) ضریب دبی سرریزهای مستطیلی واقع بر مجاری ذوزنقهی را توسط مدل ماشین بردار پشتیبان (SVM) پیشبینی کردند. آنها با اجرای یک تحلیل حساسیت مدل برتر و پارامتر مؤثر را معرفی کردند و برای تخمین ضریب دبی یک ماتریس پیشنهاد نمودند.
مرور مطالعات گذشته نشان میدهد که ضریب دبی سازههای انحرافی از قبیل سرریزهای جانبی، روزنههای جانبی و دریچه جانبی از اهمیت بالای برخوردار است و ضریب دبی مهمترین پارامتر برای ارائه یک طرح بهینه و مناسب است. علاوه بر این، تکنیکهای متنوع هوش مصنوعی به شکل گستردهای برای شبیهسازی ضریب دبی این نوع از سازه های انحراف جریان بهکار گرفته شدهاند. بنابراین با توجه به مطالب ارائه شده، در این مطالعه برای اولین بار ضریب دبی دریچه جانبی توسط یک مدل نوین هوش مصنوعی تحت عنوان ماشین آموزش نیرومند خارج از محدوده (ORELM) شبیهسازی شد. هدف اصلی در این مطالعه، معرفی مدل برتر (ترکیبی از مهمترین پارامترهای ورودی) و مؤثرترین پارامتر ورودی بود که توسط تجزیه و تحلیل نتایج مدل ORELM انجام گردید. در ابتدا با استفاده پارامترهای تأثیرگذار بر روی ضریب دبی دریچه جانبی، پنج مدل ORELM تعریف شد. سپس با انجام یک تحلیل حساسیت، مدل ORELM برتر و مؤثرترین پارامتر ورودی شناسایی گردید. علاوه بر این، یک عدم قطعیت بر روی مدلهای ORELM اجرا شد. لازم به ذکر است که بر روی مدل ORELM برتر نیز یک تحلیل حساسیت مشتق نسبی انجام گردید.