%0 Journal Article %T بررسی پارامتریک توابع نگهداشت خاک در سیستم دو فازی LNAPL- هوا %J دانش آب و خاک %I دانشگاه تبریز %Z 2008-5133 %D 2014 %\ 12/08/2014 %V 24 %N 3 %P 41-53 %! بررسی پارامتریک توابع نگهداشت خاک در سیستم دو فازی LNAPL- هوا %K بنزین %K توابع مقیاسی %K مدل‌‌های هیدرولیکی خاک %K منحنی‌ نگهداشت خاک %R %X به منظور بررسی رفتار هیدرولیکی LNAPL  ها در خاک، منحنی­های نگهداشت خاک برای بنزین و آب به­وسیله­ی دستگاه ستون آویزان بدست آمد. سپس، هدایت ­هیدرولیکی اشباع خاک برای سیالات بنزین و آب به­ روش بار ثابت تعیین شد. پارامترهای منحنی­های نگهداشت ­خاک، برای آب و بنزین بر اساس مدل­های ون­گنوختن، بروکس- کوری و کمپبل برآورد شد. بعلاوه هدایت هیدرولیکی غیر اشباع به عنوان تابعی از پتانسیل ماتریک خاک به­وسیله­ مدل­های معلم- ون­گنوختن، معلم­- بروکس­- کوری، بوردین­- بروکس- کوری و کمپبل تعیین شد. مقدار پارامترهای توزیع تخلخل و پارامترهای نقطه ورود هوا در سیستم دو فازی بنزین- هوا نسبت به آب- هوا افزایش یافت. نتایج نشان داد به دلیل کشش سطحی کمتر بنزین، در مقدار معینی از فاز مایع، مکش کمتری برای خارج کردن بنزین از خاک نسبت به آب لازم است. بنابراین خاک در یک مقدار معین از فاز مایع، نگهداشت کمتری برای بنزین نسبت به آب دارد. همچنین مقیاس­سازی منحنی نگهداشت بنزین به صورت مناسبی بر مبنای تابع مقیاسی لورت انجام شد.  به دلیل لزوجت کم بنزین، هدایت هیدرولیکی اشباع محیط برای بنزین بیشتر از آب بود. لیکن در مکش­های بیشتر از حدود 30 سانتی­متر آب، هدایت هیدرولیکی محیط برای آب بیشتر بود. %U https://water-soil.tabrizu.ac.ir/article_2805_b2c9cc0d8738b8133f5ac0da817f1b6d.pdf