@article { author = {Zolghadr, M and Shafai Bejestan, M and Fathi, A}, title = {Effect of Density and Depth of Six-Legged Elements Placement on Rectangular Abutment Scour Depth}, journal = {Water and Soil Science}, volume = {26}, number = {4.1}, pages = {119-135}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2008-5133}, eissn = {2717-3755}, doi = {}, abstract = {The reviews of past researches have shown that abutment scour plays an important role in bridge failures. Hence, protection of bridges against scour is a significant issue. For existing bridges, armoring methods, like riprap, has a wide application. In areas where providing stones is expensive concrete blocks or similar techniques have been applied. In this study for the first time the application of six-legged concrete elements has been experimentally investigated. The six-legged elements have been placed in three different densities (open, medium and dense) and three different placement depths (under the bed, above the bed and medium case). Each alternative has been tested under different flow conditions. Generally, the results proved that the six-legged elements could considerably reduce the scour depth under different flow conditions so as the maximum scour depth of abutment nose was reduced up to 86%. The maximum reduction of scour depth was obtained when the high dense six-legged elements had been placed above the bed.}, keywords = {Bridge abutment,Principle vortex,Sand bed,Scour,Six-legged elements}, title_fa = {تأثیرتراکم و رقوم کارگذاری قطعات شش‌پایه برعمق آبشستگی اطراف تکیه‌گاه مستطیلی}, abstract_fa = {بررسی‌ها نشان داده‌است که آبشستگی تکیه‌گاه پل سهم عمده­ای در تخریب پل­ها دارد، از این رو حفاظت پل­ها در مقابل این پدیده از اهمیت خاصی برخوردار است. برای پل‌های موجود روش‌های پوششی نظیر سنگ­چین کاربرد فراوانی دارد و در مناطقی که تأمین سنگ مورد نیاز پرهزینه باشد از بلوک بتنی و یا موارد مشابه استفاده می‌شود. در این مطالعه برای اولین بار کاربرد  قطعات بتنی شش‌پایه در آزمایشگاه مطالعه شده‌است. کارگذاری قطعات شش‌پایه در تراکم­های باز، متوسط و متراکم و همچنین در اعماق زیر بستر، روی بستر و حالت میانی انجام شده است. به­طور کلی نتایج نشان­دهنده تأثیر قابل ملاحظه کارگذاری قطعه شش‌پایه در کنترل آبشستگی تکیه­گاه پل در شرایط مختلف جریان می­باشد به­طوری­که می تواند  تا 86 درصد عمق آبشستگی رأس تکیه­گاه را کاهش دهد. همچنین نتایج نشان می­دهد بیشینه کاهش عمق آبشستگی دماغه تکیه­گاه در حالت کارگذاری  قطعات روی بستر و با تراکم بیشینه می­باشد.}, keywords_fa = {آبشستگی,بستر ماسه‌ای,تکیه‌گاه پل,قطعه شش‌پایه,گرداب اصلی}, url = {https://water-soil.tabrizu.ac.ir/article_5862.html}, eprint = {https://water-soil.tabrizu.ac.ir/article_5862_8958d2f0c61ff88dc8b5f1533c3834e6.pdf} }