در این تحقیق با استفاده از مدل آزمایشگاهی، به بررسی اثر رفتار دینامیکی جت قائم برخوردی بر عمقهای آبشستگی دینامیکی و استاتیکی در بستر حوضچه استغراق پرداخته شده است. آزمایشها با تغییر در دانهبندی رسوب و رقوم نصب جت انجام شده است. سناریوهای اصلی با تثبیت ارتفاع نصب نازل در رقوم 24، 5/35 و 44 سانتیمتر نسبت به سطح بستر آبرفتی شکل گرفته است. سناریوهای فرعی با تغییردر دانهبندی بستر آبرفتی با قطر متوسط 06/4، 14/7 و 73/8 میلیمتر و سرعت خروجی جریان در محدوده 04/2 الی 36/10 متر بر ثانیه نسبت به بررسی شرایط هیدرولیکی جریان تدوین گردیدند. سپس الگوهای رفتاری مختلف چاله آبشستگی، بر اساس فرم چاله و ضریب فشاری جت طبقهبندی شد. نتایج بهدست آمده علاوه بر معرفی طبقهبندی نوینی در فرم چاله آبشستگی تحت شرایط دینامیکی، منجر به معرفی معادلهای جهت تعیین تفاضل عمقهای بدون بعد دینامیکی و استاتیکی (dd-ds)/hjگردید. ضریب همبستگی رابطه تعریف شده 72/0 و ریشه میانگین مربعات خطای آن 096/0 میباشد.